Töölepingu seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seadus ja seletuskiri, kuulutatud Vabariigi Presidendi poolt välja 07.veebruaril 2012.a.
Vaata ka Riigikogu kodulehelt eelnõu 129 menetluskäiku ja terviktekste http://www.riigikogu.ee/?page=eelnou&op=ems&emshelp=true&eid=1431888&u=20120207155943
TÖÖLEPINGU SEADUSE MUUTMISE JA SELLEGA SEONDUVALT TEISTE SEADUSTE MUUTMISE SEADUS[1]
§ 1. Töölepingu seaduse muutmine
Töölepingu seaduses (RT I 2009, 5, 35; 2010, 22, 108) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 5 lõike 1 punkt 11 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
11) viide tööandja kehtestatud töökorralduse reeglitele;;
2) paragrahvi 6 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(5) Kui tööandja ja töötaja lepivad kokku, et töötaja teeb tööd, alludes ajutiselt kolmanda isiku (kasutajaettevõtja) juhtimisele ja kontrollile (renditöö), peab tööandja lisaks käesoleva seaduse §-s 5 nimetatule teatama töötajale, et tööülesandeid täidetakse renditööna kasutajaettevõttes.;
3) paragrahvi 9 lõiget 1 täiendatakse kolmanda lausega järgmises sõnastuses:
Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, võib tähtajalise töölepingu sõlmida ka juhul, kui seda õigustab töö ajutine iseloom kasutajaettevõtjas;
4) paragrahvi 10 senine tekst loetakse lõikeks 1 ning paragrahvi täiendatakse lõikega 2 järgmises sõnastuses:
(2) Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, kohaldatakse käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud tähtajalise töölepingu järjestikuse sõlmimise või pikendamise piirangut iga kasutajaettevõtja kohta eraldi;
5) paragrahvi 28 lõiget 2 täiendatakse punktiga 91 järgmises sõnastuses:
91) teavitama töötajat, kes täidab tööülesandeid renditööna, tema teadmistele ja oskustele vastavatest kasutajaettevõtja vabadest töökohtadest, kus töötamiseks on võimalik sõlmida tähtajatu tööleping, kui kasutajaettevõtja ei ole töötajat vabadest töökohtadest teavitanud;
6) paragrahvi 64 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(1) Emal ja isal, kes kasvatab kuni 14-aastast last või kuni 18-aastast puudega last, on õigus saada igal kalendriaastal kuni kümme tööpäeva tasustamata lapsepuhkust.;
7) paragrahvi 68 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(2) Põhipuhkuse andmise õiguse aluseks oleva aja hulka arvestatakse lisaks töötatud ajale ajutise töövõimetuse aeg, puhkuse aeg (välja arvatud lapsehoolduspuhkuse ja poolte kokkuleppel antud tasustamata puhkuse aeg),samuti aeg, kui töötajal on seaduse alusel õigus tööst keelduda käesoleva seaduse § 19 punktis 3 nimetatud juhul, ning muu aeg, milles pooled on kokku leppinud.”;
8) paragrahvi 115 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
Riiklikku järelevalvet käesoleva seaduse § 5 lõigetes 1 ja 3, §-s 7, § 8 lõigetes 1–3 ning 6 ja 7, § 28 lõike 2 punktides 9–10, § 29 lõigetes 3 ja 6, § 33 lõikes 1, §-s 43, § 44 lõigetes 2 ja 3 ning 5–7; §-s 45, § 46 lõigetes 1–3 ja 5; § 47 lõigetes 2 ja 3, § 48 lõigetes 1 ja 2, §-des 49–53, § 101 lõigetes 1–3, § 102 lõigetes 1 ja 2 ning § 113 lõigetes 1 ja 2 sätestatud nõuete täitmise üle teeb Tööinspektsioon töötervishoiu ja tööohutuse seaduses sätestatud tingimustel ja korras.;
9) paragrahvi 120 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(1) Teavitamiskohustuse täitmata jätmise eest tööandja poolt käesoleva seaduse § 28 lõike 2 punktide 9–10 kohaselt –
karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut.
§ 2. Töötajate usaldusisiku seaduse muutmine
Töötajate usaldusisiku seaduse (RT I 2007, 2, 6; 2010, 22, 108) § 20 lõike 1 punkt 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
1) tööandja struktuur, töötajate, sealhulgas tööülesandeid renditööna täitvate töötajate koosseis, nende muudatused ja kavandatavad otsused, mis avaldavad olulist mõju tööandja struktuurile ja töötajate koosseisule;.
§ 3. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse muutmine
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (RT I, 30.12.2011, 41) § 12 lõiget 1 täiendatakse teise lausega järgmises sõnastuses:
Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, tagab kasutajaettevõtja töötervishoiu ja tööohutuse nõuete täitmise kasutajaettevõtja juures.
§ 4. Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse muutmine
Tööturuteenuste ja -toetuste seaduses (RT I, 21.12.2011, 23) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahv 381 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 381. Tegutsemine renditöö vahendajana
(1) Renditööteenust võib osutada eraõiguslik juriidiline isik, kes on registreeritud renditöö vahendajana majandustegevuse registris.
(2) Renditöö vahendaja ei tohi tööd renditööna tegevalt töötajalt nõuda tasu tema vahendamise eest kasutajaettevõtja juurde tööülesannete täitmiseks või kasutajaettevõtjaga töölepingu sõlmimise eest.;
2) paragrahvis 39 asendatakse sõna renditööjõud sõnaga renditöö vastavas käändes.
§ 5. Võrdse kohtlemise seaduse muutmine
Võrdse kohtlemise seaduses (RT I 2008, 56, 315; 2009, 48, 323) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 111 pealkiri muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 111. Osalise tööajaga ja tähtajalise töölepinguga töötaja ning
töötaja, kes täidab tööülesandeid renditööna, võrdne
kohtlemine;
2) paragrahvi 111 täiendatakse lõikega 21 järgmises sõnastuses:
(21) Töötajale, kes täidab tööülesandeid renditööna, ei või kohaldada ebasoodsamaid töötervishoiu ja tööohutuse, töö- ja puhkeaja ning töötasutingimusi kui võrreldavale kasutajaettevõtja töötajale. Töötajal, kes täidab tööülesandeid renditööna, on õigus kasutada tööülesannete täitmise perioodil kasutajaettevõtja võrreldava töötajaga samadel tingimustel kasutajaettevõtja hüvesid, eelkõige toitlustamis-, transpordi- ja lapsehoiuteenust.
————————————————————
[1] Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2008/104/EÜ renditöö kohta (ELT L 327, 05.12.2008, lk 9–14) ja Nõukogu direktiiv 2010/18/EL, millega rakendatakse Euroopa Tööstuse ja Tööandjate Keskliitude Ühenduse, Euroopa Käsitööga Tegelevate Väikeste ja Keskmise Suurusega Ettevõtete Keskliidu, Euroopa Riigiosalusega Ettevõtete Keskuse ja Euroopa Ametiühingute Konföderatsiooni poolt vanemapuhkuse kohta sõlmitud muudetud raamkokkulepet ja tunnistatakse kehtetuks direktiiv 96/34/EÜ (ELT L 68, 18.03.2010, lk 13–20).
Riigikogu esimees Ene Ergma
Tallinn, 25. jaanuar 2012
SELETUSKIRI
TÖÖLEPINGU SEADUSE JA SELLEGA SEONDUVALT TEISTE SEADUSTE MUUTMISE SEADUSE EELNÕU (129 SE)
teiseks lugemiseks
Ülevaade eelnõule esitatud muudatusettepanekutest
Vabariigi Valitsuse algatatud töölepingu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine toimus 7.11.2011. Pärast eelnõu esimest lugemist esitas eelnõule ühe muudatusettepaneku Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon. Sotsiaalkomisjon vormistas eelnõule ühe muudatusettepaneku, mis on kooskõlastatud algataja esindajatega.
Sotsiaalkomisjonile saatis kirja 18.11.2011 Eesti Tööandjate Keskliit, kes tegi ettepaneku muuta eelnõu punkti 6 (töölepingu § 64 lg 1) selliselt, et „emal, kes kasvatab kuni 14-aastast last või kuni 18-aastast puudega last, ja isal, kes kasvatab kuni 3-aastast last, on õigus saada igal kalendriaastal kuni kümme tööpäeva tasustamata lapsepuhkust“. Eesti Tööandjate Keskliit toetab direktiivi ülevõtmise eesmärgil lahendust, mille kohaselt töölepingu §-s 64 sätestatud õigus tasustamata lapsepuhkusele saab olema eraldi nii isal kui ka emal, kuid leiab, et isal peaks see õigus olema piiratud ajaga kuni lapse 3-aastaseks saamiseni ning kui isal saaks see õigus olema kuni lapse 14-aastaseks saamiseni, siis selle õiguse aktiivse kasutamise korral muutuks töö korraldamine ettevõttes tööandjate jaoks ülemääraselt kulukaks. Sotsiaalkomisjon ja ka algataja ei pidanud sellist seaduseelnõu muudatust vajalikuks.
Eelnõu esimesele lugemisele saatmise arutelul komisjonis 22.11.2011 tekitas küsimusi rendiagentuuri mõistega ja leppetrahviga seonduv, mistõttu küsis komisjon selle kohta Riigikogu Kantselei õigus- ja analüüsiosakonnalt (ÕAO) juriidilise arvamuse. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2008/104/EÜ renditöö kohta artikli 3 lõike 1 punkti b kohaselt on „rendiagentuur“ – füüsiline või juriidiline isik, kes kooskõlas siseriikliku õigusega sõlmib töölepinguid või töösuhteid renditöötajatega, et lähetada neid kasutajaettevõtjatesse, kus nad töötavad ajutiselt kasutajaettevõtja järelevalve all ja juhtimisel. Eelnõu § 4 lg 1 näeb ette tööturuteenuste ja –toetuste seaduse § 381 täiendamise selliselt, et renditööteenust võib osutada eraõiguslik juriidiline isik, kes on registreeritud renditöö vahendajana majandustegevuse registris. Eelnõu ei muuda võrreldes kehtiva õigusega isikute ringi, kes võivad osutada renditööteenust. Seetõttu tekib küsimus, kas direktiivist tuleneb liikmesriigile kohustus tunnistada rendiagentuurina nii juriidilisi kui füüsilisi isikuid, kes võivad tegutseda rendiagentuurina.
Juriidilise arvamuse kohaselt ei kohusta direktiiv 2008/104/EÜ liikmesriiki tunnustama rendiagentuurina kõiki direktiivi artikli 3 lõike 1 punktis b nimetatud isikuid ning piirangud, sh ka juriidilise vormiga seotud piirangud on lubatud eeldusel, et need on õigustatud direktiivi art 4 lg 1 järgi. Taolise piirangu põhjendatust tuleks otsida näiteks rendiagentuuri võimalike kohustuste ning vastutusega seotud aspektide hulgast, pidades silmas just direktiivi artikli 4 lõikes 1 nimetatud aluseid (renditöötajate kaitse, töötervishoiu ja -ohutuse-alased nõuded, vajadus tagada tööturu nõuetekohane toimimine ja kuritarvitamiste ärahoidmine).
Mis puudutab leppetrahvi küsimust, siis direktiiv ei käsitle otseselt leppetrahvi küsimust ning ei keela kasutajaettevõtjal ja rendiagentuuril leppetrahvis kokku leppida. Kasutajaettevõtja ja rendiagentuuri vaheline leping on tavaline võlaõiguslik leping. Lepinguvabaduse põhimõttest tulenevalt võivad lepingupooled ise oma soovi kohaselt kujundada omavahelist lepingut, sealhulgas leppida kokku leppetrahvi. Küll aga võib küsida, kas direktiivi artikli 6 lg 2 sätestatuga oleks kooskõlas keeld sõlmida leppetrahvi kokkulepe isegi juhuks kui kasutajaettevõtja võtab renditöötaja tööle pärast tema lähetuse lõppemist. Renditöötaja ei peaks rendiagentuuri ja kasutajaettevõtja kokkulepete tulemusena olema halvemas olukorras kui teised töötajad, kellel on võimalus nii tähtajatu kui tähtajalise töölepingu lõppemise/lõpetamise järel vabalt valida uut töökohta.
Esimene muudatusettepanek on juhtivkomisjoni esitatud ettepanek ja puudutab eelnõu pealkirja. Tegemist on keelelise täpsustusega. Pealkirja teksti lisatakse sõna „muutmise“.
Teine muudatusettepanek on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esitatud muudatusettepanek, mida juhtivkomisjon ei toetanud. Muudatusettepanekuga soovitakse jätta välja eelnõu § 1 punkt 4. Muudatusettepaneku esitaja selgitus on järgmine: töölepingu sõlmimisel tuleb lähtuda töölepingu seaduses olevatest nõuetest ning renditöötaja jaoks on tööandjaks rendiagentuur. Töölepingu seaduse mõttes peaksid kõigil tööandjatel olema võrdsed õigused ja kohustused ning seetõttu ei ole õigustatud töölepingu seadusesse erandi sisseviimine rendiagentuuridest tööandjatele (võrreldes teiste tööandjatega). Töötajad eelistavad piisavat töösuhet, rendiagentuuridega sõlmitakse töölepingud nö häda sunnil.
Eelnõus on tehtud tehnilisi ja keelelisi parandusi, mis ei muuda eelnõu sisu.
Eelnõu arutelu sotsiaalkomisjoni istungitel ning komisjoni menetluslikud otsused
Sotsiaalkomisjon arutas eelnõu (129 SE) muudatusettepanekuid ja eelnõu edasise menetlemisega seonduvat oma 09.01.2012 ja 16.01.2012 istungitel. 09.01.2012 istungil osalesid Sotsiaalministeeriumi tööeluarengu osakonna juhataja Seili Suder, sama osakonna peaspetsialist Maria Pihl ja Sotsiaalministeeriumi õigusnõunik Rene Lauk. Seili Suder andis seoses muudatusettepanekutega täiendavaid selgitusi ja vastas komisjoni liikmete küsimustele. Juhtivkomisjon tegi otsuse saata eelnõu teisele lugemisele 18.01.2012. 16.01.2012 istungil osales Sotsiaalministeeriumi tööeluarengu osakonna peaspetsialist Maria Pihl. Sotsiaalkomisjon vaatas läbi muudatusettepanekud ning tegi järgmised menetluslikud otsused ja ettepanekud: saata Vabariigi Valitsuse algatatud töölepingu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (129 SE) Riigikogu täiskogule 2. lugemiseks 18.01.2012 ettepanekuga 2. lugemine lõpetada ning suunata eelnõu Riigikogu täiskogu saali 3. lugemisele 25.01.2012.
Margus Tsahkna
Sotsiaalkomisjoni esimees
16.01.2012
Vaata ka Riigikogu kodulehelt eelnõu 129 menetluskäiku ja terviktekste http://www.riigikogu.ee/?page=eelnou&op=ems&emshelp=true&eid=1431888&u=20120207155943
TÖÖLEPINGU SEADUSE MUUTMISE JA SELLEGA SEONDUVALT TEISTE SEADUSTE MUUTMISE SEADUS[1]
§ 1. Töölepingu seaduse muutmine
Töölepingu seaduses (RT I 2009, 5, 35; 2010, 22, 108) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 5 lõike 1 punkt 11 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
11) viide tööandja kehtestatud töökorralduse reeglitele;;
2) paragrahvi 6 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(5) Kui tööandja ja töötaja lepivad kokku, et töötaja teeb tööd, alludes ajutiselt kolmanda isiku (kasutajaettevõtja) juhtimisele ja kontrollile (renditöö), peab tööandja lisaks käesoleva seaduse §-s 5 nimetatule teatama töötajale, et tööülesandeid täidetakse renditööna kasutajaettevõttes.;
3) paragrahvi 9 lõiget 1 täiendatakse kolmanda lausega järgmises sõnastuses:
Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, võib tähtajalise töölepingu sõlmida ka juhul, kui seda õigustab töö ajutine iseloom kasutajaettevõtjas;
4) paragrahvi 10 senine tekst loetakse lõikeks 1 ning paragrahvi täiendatakse lõikega 2 järgmises sõnastuses:
(2) Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, kohaldatakse käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud tähtajalise töölepingu järjestikuse sõlmimise või pikendamise piirangut iga kasutajaettevõtja kohta eraldi;
5) paragrahvi 28 lõiget 2 täiendatakse punktiga 91 järgmises sõnastuses:
91) teavitama töötajat, kes täidab tööülesandeid renditööna, tema teadmistele ja oskustele vastavatest kasutajaettevõtja vabadest töökohtadest, kus töötamiseks on võimalik sõlmida tähtajatu tööleping, kui kasutajaettevõtja ei ole töötajat vabadest töökohtadest teavitanud;
6) paragrahvi 64 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(1) Emal ja isal, kes kasvatab kuni 14-aastast last või kuni 18-aastast puudega last, on õigus saada igal kalendriaastal kuni kümme tööpäeva tasustamata lapsepuhkust.;
7) paragrahvi 68 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(2) Põhipuhkuse andmise õiguse aluseks oleva aja hulka arvestatakse lisaks töötatud ajale ajutise töövõimetuse aeg, puhkuse aeg (välja arvatud lapsehoolduspuhkuse ja poolte kokkuleppel antud tasustamata puhkuse aeg),samuti aeg, kui töötajal on seaduse alusel õigus tööst keelduda käesoleva seaduse § 19 punktis 3 nimetatud juhul, ning muu aeg, milles pooled on kokku leppinud.”;
8) paragrahvi 115 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
Riiklikku järelevalvet käesoleva seaduse § 5 lõigetes 1 ja 3, §-s 7, § 8 lõigetes 1–3 ning 6 ja 7, § 28 lõike 2 punktides 9–10, § 29 lõigetes 3 ja 6, § 33 lõikes 1, §-s 43, § 44 lõigetes 2 ja 3 ning 5–7; §-s 45, § 46 lõigetes 1–3 ja 5; § 47 lõigetes 2 ja 3, § 48 lõigetes 1 ja 2, §-des 49–53, § 101 lõigetes 1–3, § 102 lõigetes 1 ja 2 ning § 113 lõigetes 1 ja 2 sätestatud nõuete täitmise üle teeb Tööinspektsioon töötervishoiu ja tööohutuse seaduses sätestatud tingimustel ja korras.;
9) paragrahvi 120 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
(1) Teavitamiskohustuse täitmata jätmise eest tööandja poolt käesoleva seaduse § 28 lõike 2 punktide 9–10 kohaselt –
karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut.
§ 2. Töötajate usaldusisiku seaduse muutmine
Töötajate usaldusisiku seaduse (RT I 2007, 2, 6; 2010, 22, 108) § 20 lõike 1 punkt 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
1) tööandja struktuur, töötajate, sealhulgas tööülesandeid renditööna täitvate töötajate koosseis, nende muudatused ja kavandatavad otsused, mis avaldavad olulist mõju tööandja struktuurile ja töötajate koosseisule;.
§ 3. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse muutmine
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (RT I, 30.12.2011, 41) § 12 lõiget 1 täiendatakse teise lausega järgmises sõnastuses:
Kui tööülesandeid täidetakse renditööna, tagab kasutajaettevõtja töötervishoiu ja tööohutuse nõuete täitmise kasutajaettevõtja juures.
§ 4. Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse muutmine
Tööturuteenuste ja -toetuste seaduses (RT I, 21.12.2011, 23) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahv 381 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 381. Tegutsemine renditöö vahendajana
(1) Renditööteenust võib osutada eraõiguslik juriidiline isik, kes on registreeritud renditöö vahendajana majandustegevuse registris.
(2) Renditöö vahendaja ei tohi tööd renditööna tegevalt töötajalt nõuda tasu tema vahendamise eest kasutajaettevõtja juurde tööülesannete täitmiseks või kasutajaettevõtjaga töölepingu sõlmimise eest.;
2) paragrahvis 39 asendatakse sõna renditööjõud sõnaga renditöö vastavas käändes.
§ 5. Võrdse kohtlemise seaduse muutmine
Võrdse kohtlemise seaduses (RT I 2008, 56, 315; 2009, 48, 323) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 111 pealkiri muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 111. Osalise tööajaga ja tähtajalise töölepinguga töötaja ning
töötaja, kes täidab tööülesandeid renditööna, võrdne
kohtlemine;
2) paragrahvi 111 täiendatakse lõikega 21 järgmises sõnastuses:
(21) Töötajale, kes täidab tööülesandeid renditööna, ei või kohaldada ebasoodsamaid töötervishoiu ja tööohutuse, töö- ja puhkeaja ning töötasutingimusi kui võrreldavale kasutajaettevõtja töötajale. Töötajal, kes täidab tööülesandeid renditööna, on õigus kasutada tööülesannete täitmise perioodil kasutajaettevõtja võrreldava töötajaga samadel tingimustel kasutajaettevõtja hüvesid, eelkõige toitlustamis-, transpordi- ja lapsehoiuteenust.
————————————————————
[1] Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2008/104/EÜ renditöö kohta (ELT L 327, 05.12.2008, lk 9–14) ja Nõukogu direktiiv 2010/18/EL, millega rakendatakse Euroopa Tööstuse ja Tööandjate Keskliitude Ühenduse, Euroopa Käsitööga Tegelevate Väikeste ja Keskmise Suurusega Ettevõtete Keskliidu, Euroopa Riigiosalusega Ettevõtete Keskuse ja Euroopa Ametiühingute Konföderatsiooni poolt vanemapuhkuse kohta sõlmitud muudetud raamkokkulepet ja tunnistatakse kehtetuks direktiiv 96/34/EÜ (ELT L 68, 18.03.2010, lk 13–20).
Riigikogu esimees Ene Ergma
Tallinn, 25. jaanuar 2012
SELETUSKIRI
TÖÖLEPINGU SEADUSE JA SELLEGA SEONDUVALT TEISTE SEADUSTE MUUTMISE SEADUSE EELNÕU (129 SE)
teiseks lugemiseks
Ülevaade eelnõule esitatud muudatusettepanekutest
Vabariigi Valitsuse algatatud töölepingu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine toimus 7.11.2011. Pärast eelnõu esimest lugemist esitas eelnõule ühe muudatusettepaneku Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon. Sotsiaalkomisjon vormistas eelnõule ühe muudatusettepaneku, mis on kooskõlastatud algataja esindajatega.
Sotsiaalkomisjonile saatis kirja 18.11.2011 Eesti Tööandjate Keskliit, kes tegi ettepaneku muuta eelnõu punkti 6 (töölepingu § 64 lg 1) selliselt, et „emal, kes kasvatab kuni 14-aastast last või kuni 18-aastast puudega last, ja isal, kes kasvatab kuni 3-aastast last, on õigus saada igal kalendriaastal kuni kümme tööpäeva tasustamata lapsepuhkust“. Eesti Tööandjate Keskliit toetab direktiivi ülevõtmise eesmärgil lahendust, mille kohaselt töölepingu §-s 64 sätestatud õigus tasustamata lapsepuhkusele saab olema eraldi nii isal kui ka emal, kuid leiab, et isal peaks see õigus olema piiratud ajaga kuni lapse 3-aastaseks saamiseni ning kui isal saaks see õigus olema kuni lapse 14-aastaseks saamiseni, siis selle õiguse aktiivse kasutamise korral muutuks töö korraldamine ettevõttes tööandjate jaoks ülemääraselt kulukaks. Sotsiaalkomisjon ja ka algataja ei pidanud sellist seaduseelnõu muudatust vajalikuks.
Eelnõu esimesele lugemisele saatmise arutelul komisjonis 22.11.2011 tekitas küsimusi rendiagentuuri mõistega ja leppetrahviga seonduv, mistõttu küsis komisjon selle kohta Riigikogu Kantselei õigus- ja analüüsiosakonnalt (ÕAO) juriidilise arvamuse. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2008/104/EÜ renditöö kohta artikli 3 lõike 1 punkti b kohaselt on „rendiagentuur“ – füüsiline või juriidiline isik, kes kooskõlas siseriikliku õigusega sõlmib töölepinguid või töösuhteid renditöötajatega, et lähetada neid kasutajaettevõtjatesse, kus nad töötavad ajutiselt kasutajaettevõtja järelevalve all ja juhtimisel. Eelnõu § 4 lg 1 näeb ette tööturuteenuste ja –toetuste seaduse § 381 täiendamise selliselt, et renditööteenust võib osutada eraõiguslik juriidiline isik, kes on registreeritud renditöö vahendajana majandustegevuse registris. Eelnõu ei muuda võrreldes kehtiva õigusega isikute ringi, kes võivad osutada renditööteenust. Seetõttu tekib küsimus, kas direktiivist tuleneb liikmesriigile kohustus tunnistada rendiagentuurina nii juriidilisi kui füüsilisi isikuid, kes võivad tegutseda rendiagentuurina.
Juriidilise arvamuse kohaselt ei kohusta direktiiv 2008/104/EÜ liikmesriiki tunnustama rendiagentuurina kõiki direktiivi artikli 3 lõike 1 punktis b nimetatud isikuid ning piirangud, sh ka juriidilise vormiga seotud piirangud on lubatud eeldusel, et need on õigustatud direktiivi art 4 lg 1 järgi. Taolise piirangu põhjendatust tuleks otsida näiteks rendiagentuuri võimalike kohustuste ning vastutusega seotud aspektide hulgast, pidades silmas just direktiivi artikli 4 lõikes 1 nimetatud aluseid (renditöötajate kaitse, töötervishoiu ja -ohutuse-alased nõuded, vajadus tagada tööturu nõuetekohane toimimine ja kuritarvitamiste ärahoidmine).
Mis puudutab leppetrahvi küsimust, siis direktiiv ei käsitle otseselt leppetrahvi küsimust ning ei keela kasutajaettevõtjal ja rendiagentuuril leppetrahvis kokku leppida. Kasutajaettevõtja ja rendiagentuuri vaheline leping on tavaline võlaõiguslik leping. Lepinguvabaduse põhimõttest tulenevalt võivad lepingupooled ise oma soovi kohaselt kujundada omavahelist lepingut, sealhulgas leppida kokku leppetrahvi. Küll aga võib küsida, kas direktiivi artikli 6 lg 2 sätestatuga oleks kooskõlas keeld sõlmida leppetrahvi kokkulepe isegi juhuks kui kasutajaettevõtja võtab renditöötaja tööle pärast tema lähetuse lõppemist. Renditöötaja ei peaks rendiagentuuri ja kasutajaettevõtja kokkulepete tulemusena olema halvemas olukorras kui teised töötajad, kellel on võimalus nii tähtajatu kui tähtajalise töölepingu lõppemise/lõpetamise järel vabalt valida uut töökohta.
Esimene muudatusettepanek on juhtivkomisjoni esitatud ettepanek ja puudutab eelnõu pealkirja. Tegemist on keelelise täpsustusega. Pealkirja teksti lisatakse sõna „muutmise“.
Teine muudatusettepanek on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esitatud muudatusettepanek, mida juhtivkomisjon ei toetanud. Muudatusettepanekuga soovitakse jätta välja eelnõu § 1 punkt 4. Muudatusettepaneku esitaja selgitus on järgmine: töölepingu sõlmimisel tuleb lähtuda töölepingu seaduses olevatest nõuetest ning renditöötaja jaoks on tööandjaks rendiagentuur. Töölepingu seaduse mõttes peaksid kõigil tööandjatel olema võrdsed õigused ja kohustused ning seetõttu ei ole õigustatud töölepingu seadusesse erandi sisseviimine rendiagentuuridest tööandjatele (võrreldes teiste tööandjatega). Töötajad eelistavad piisavat töösuhet, rendiagentuuridega sõlmitakse töölepingud nö häda sunnil.
Eelnõus on tehtud tehnilisi ja keelelisi parandusi, mis ei muuda eelnõu sisu.
Eelnõu arutelu sotsiaalkomisjoni istungitel ning komisjoni menetluslikud otsused
Sotsiaalkomisjon arutas eelnõu (129 SE) muudatusettepanekuid ja eelnõu edasise menetlemisega seonduvat oma 09.01.2012 ja 16.01.2012 istungitel. 09.01.2012 istungil osalesid Sotsiaalministeeriumi tööeluarengu osakonna juhataja Seili Suder, sama osakonna peaspetsialist Maria Pihl ja Sotsiaalministeeriumi õigusnõunik Rene Lauk. Seili Suder andis seoses muudatusettepanekutega täiendavaid selgitusi ja vastas komisjoni liikmete küsimustele. Juhtivkomisjon tegi otsuse saata eelnõu teisele lugemisele 18.01.2012. 16.01.2012 istungil osales Sotsiaalministeeriumi tööeluarengu osakonna peaspetsialist Maria Pihl. Sotsiaalkomisjon vaatas läbi muudatusettepanekud ning tegi järgmised menetluslikud otsused ja ettepanekud: saata Vabariigi Valitsuse algatatud töölepingu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (129 SE) Riigikogu täiskogule 2. lugemiseks 18.01.2012 ettepanekuga 2. lugemine lõpetada ning suunata eelnõu Riigikogu täiskogu saali 3. lugemisele 25.01.2012.
Margus Tsahkna
Sotsiaalkomisjoni esimees
16.01.2012
Tasuta materjalide printimine meie kodulehelt ei ole lubatud. Materjali tellimiseks sisesta oma e-kirja aadress ja valitud materjalid saadetakse e-kirjaga. Sisestatud e-kirja aadress säilitatakse meie andmebaasis ja sellele saadetakse tulevikus kord kuus uudiskiri. E-kirja aadress on kaitstud ja me ei levita seda.
heade soovidega Heli Raidve Tööõigusabi